namastee.reismee.nl

laatste nepalbericht

Margot (en andere moeders), ze zijn dur, veilig en wel, we hebben ze gistermiddag te eten en te drinken gegeven en min of meer (2 uur lang) bijgepraat, op dit moment zitten ze in de bus en worden vanmiddag netjes ondergebracht in het hotel van Visma's broer, precies, naast het huis van Visma, wij zouden ons geen enkele zorg meer maken, heel bijzonder vonden we het: vorig jaar op visite in Amsterdam, Carijn en Bregje op school, de opening van The Hub en dan kom je elkaar weer tegen in KTM, eigenlijk een beetje de ' lijn' van alles, wat we tot nu toe hebben meegemaakt maar toch

Carol, het was sloophout, en zoveel stenen betekent zoveel roepies, je legt er voor de vorm nog even een andere steen bij en zo werkt de Nepalese economie zo'n beetje, sowieso, voor 80 cent kun jij geen hele dag de open haard aan hebben - Dinie en Kees, jullie stonden later in onze agenda, een goeie reis dus en geniet er nog meer van dan wij, overigens Cornelius, hoezo zelfredzaamheid? we zijn dur meteen mee begonnen dus - Diederik, ons hotel stond naast iets van Montessori! jammer dat er achter stond ' Fairyland' - Eduard, doe toch niet altijd zo serieus, je kunt zo'n ding ook gewoon voor een spelletje gebruiken - Lambert, ze spelen hier cricket en geen honkbal, het ding leek ook meer op een roeispaan, Sas bedankt voor de fotoruimte - Nico en Els, wat moeten Jolijn en echtgenoot ;-) hier hebben genoten - yep, Anneke en Rients, als je je niet een beetje aanpast aan de flow, maak je zaken alleen maar veel ingewikkelder - Paul, andere mensen maken nog veel leukere dingen mee: Jan, de man van het glasatelier, om het zo maar even te zeggen, zat in de bus regelmatig met zijn neus in het fraaie voorgeborchte van een Nepalese dame, de omweg moesten we trouwens nemen vanwege een schietpartij bij een benzinepompstation, vertelde de receptionist ons gistermorgen, benzine en gas(tanks) zijn gerantsoeneerd in Sauraha en omgeving - nee, Alisia en Paul, geen rino, geen tijger, niks, wat vogels e.d. maar hadden het voor geen goud willen missen - collega-volunteers, we hebben elkaar net gemist, bedankt voor de samenwerking en geniet er nog zoveel mogelijk van (!!)

wat zullen we missen? de kinderen (die zangeres en danseres zijn overigens tweede geworden in KTM, jawel), de dagelijkse gang naar het weeshuis, de hotelguard, die elke morgen en avond salueerde (hij was in unifom, alle zichzelf een beetje respecterende hotels e.d. hebben zo iemand, bij alle banken en pinautomaten staat politie, als je de bank in wilt, word je op de vliegveldmanier gefouilleerd) voor sir en mam namaste wenste, eten op het balkon van de Chilly Bar met uitzicht op het meer, het (inmiddels weer vertrouwde) geluid van de generator, het professionele enthousiasme van Visma en zijn staff, het personeel van het hotel, en Rishi

Rishi, 21, en sinds dec. in dienst van NCH als counsellor/teacher, razend enthousias, razend intelligent, alle kinderen dragen hem bijna letterlijk op handen en andersom, knap, langer dan de gem. Nepalees, verdient 150 euro in de maand en onderhoudt daar ook zijn ouders van en zijn twee zussen van 18 en 16 jr. (schoolgeld, uniform, boeken)- Monju vertelt ons dat knappe mannen zich moeten opmaken, overigens is Nepal het 1e land ter wereld dat het zg. derde geslacht officieel heeft erkend, over homosexualiteit wordt ook op geen enkele manier moeilijk gedaan, integendeel, het is heel gewoon dat de ene man tegen de andere zegt dattie um een knapperd vindt en daar dus niets sexueels mee bedoelt en dus - sinds een paar maanden begeleidt Rishi dus ook die 21 oudste kinderen tijdens die Evening Class, wij mochten ook meehelpen (voelde trouwens nog steeds prima), van het een kwam het ander, gesprekken, gedachtewisselingen, een persoonlijke klik, dezelfde kijk op onderwijs en kinderen .... als we daar in de toekomst mee kunnen samenwerken op die prachtige plek in de bergen ....

of we vogende week gelegenheid krijgen u op de hoogte te houden .... doen we dan vanuit Brisbane en sluiten daarna het blog voor een week, de familiezaken sturen we uiteraard aan de familie door maar dan niet via dit medium

reisschema: do. van Katmandu naar Nyalam, dan naar Sakya, Shiangtse, Gyantse en drie dagen Lhasa en dan dus naar Brisbane

hoe snel je aan zaken kunt wennen: liepen gisteren weer door KTM en vonden het rustig en netjes ....

oja, de foto's van die bergen: Visma had ons al een paar keer uigenodigd om naar de zonsopgang bij Sarangkot te gaan kijken maar dan was het slecht weer of een andere reden dat we niet konden .... of je in een hele grote schouwburg zit, plotseling wordt er een spot gericht op dat deel van al die bergen, dan op dat gedeelte en dan ineens staat die zon durboven te stralen, op sommige hellingen waait de sneeuw nog op, dat kan geen regisseur verzinnen, nee, das dus het enige waar we niet aan zijn toegekomen, paragliding, deze plek is dus het centrum voor die sport, volgende keer dus

en oja, we liepen op een dag naar school en dur kwam een stoet aan met wat leek op een spandoek, Ria vroeg nog waar het deze keer voor was en men keek haar vremd aan, wij op dezelfde manier toen we de twee stokken zagen met daarop de keurig ingepakte overledene, daarachter liep een hele stoet alleen maar mannen met bamboe en aanmaakhout en zo, precies, die waren op weg naar de plaats bij de rivier om daar de benodigde rituelen te verrichten, die nemen zeker een halve dag in beslag, en de overblijfselen dan in de rivier te schuiven

niks vergeten hebbend sluiten we dit gedeelte af en gaan dus gewoon door met adem halen, het was goed, heel goed ....

iedereen dus alle gezonds en goeds, liefs en vrede van de wereld wensend,

Ria en Peter.

Alisia

Jullie fysieke en spirituele circel is rond zo te lezen. Geniet van alle indrukken van Nepal en hopelijk een net zo mooi vervolg in Tibet en Oceanie. Goede reis!

Paul Evers

Wat gaat de tijd toch razendsnel voorbij: een net zo mooi vervolg als jullie in Nepal gehad hebben. Hebben jullie nu het gevoel iets achter gelaten te hebben in Nepal, waar je - later - met heel veel plezier en tevredenheid aan kan terugdenken?
Ben benieuwd naar de volgende avonturen!

Groet van
Paul

Carijn, Daphne, Emeline & Hilde

En de dames zijn veilig aangekomen in Pokhara. Peter en Ria, het was een genot jullie verhaal te horen en jullie te ontmoeten in dit indrukwekkende land. Liefs en een goede reis naar Tibet en Australie!
Liefs van ons allemaal.

Theo van der Meer

Wat een geweldige verhalen over Nepal.
Hopelijk is het vervolg van jullie reis net zo mooi en indrukwekkend.
Groet
Theo

Bregje

Hoi Ria en Peter,

Wat een avonturen!! Wat goed dat Nepal zo goed bevallen is. Geniet van Tibet, wederom een machtig mooi land.
Jee, wat willen wij ook weer graag gaan na het lezen van jullie verhalen...

Veilige reis!
Liefs,
Bregje

Bert en Joke

Tibet! Geweldig voor jullie dat het gelukt is!
Lieve Ria en Peter, al bijna op de helft! Wat hebben jullie al veel bijzondere ervaringen opgedaan.
Heel leuk om te lezen en te weten dat het jullie goed gaat. Geweldig, die prachtige gouden berg.
Geniet! Geniet! En . . . . . straks een goede reis naar Brisbane! Een cultuurshock?
Liefs . . . . .

Truus

Lieve Ria en Peter,

Wat een verhalen, wat een avontuur. Geweldig om het allemaal te lezen, wat moet het voor jullie dan wel niet zijn om het allemaal mee te mogen maken.

Dank dat wij mochten mee genieten.

Geniet van alles wat nog op jullie pad komt.

Liefs van ons van't Knoal.