namastee.reismee.nl

cha

betekent ook: goed

onze reis naar Tibet gaat door!!!! lazen we eergistermiddag dus volgend weekend zijn we zeker en gewis in Katmandu

wilden naar Lumbini maarrrr de president is daar dit weekend en alle hotels zijn volgeboekt (zie aanvulling hieronder) behalve de hele dure en ons budget kan die bedragen niet aan, moeten nog eten en komen dan vast op het idee naar Chitwan te gaan, sowieso was het wat ingewikkeld omdat er weinig toeristen naar de geboorteplaats van Zijne Heiligheid gaan ....

Marijke, je hebt het grootste gelijk van de wereld, door een heel toevallige samenloop van omstandigheden zijn we hier terecht gekomen, waren dur op een andere manier bij betrokken en keken daarom waarschijnlijk ook anders tegen zaken aan, of ons hart hier ligt? in elk geval een gedeelte; Diederik, PADDEN komen elk jaar terug naar de plaats, waar ze geboren zijn om nieuw kroost te maken, er worden dan diverse vijver-porno's getoond en daar moeten ze dan het hele jaar van bijkomen, dus geen kikkerbilletjes volgende keer; Simon Peter, zo truttig is het niet: gisteren hebben wel twee van ' onze' kinderen de plaatselijke wedstrijd dansen en zingen gewonnen en die gaan volgende week naar Katmandu om deel te nemen aan de districtwedstrijden en maken een goeie kans voor het nationale kampioenschap, jawel

onze vingers zijn nog gekleurd van het t-shirts verven, prima gegaan, de meeste zijn heel mooi geworden, met dank dus, ook voor de sportbroeken, de rekening komt er aan (ca. 300 euro dus)

en u was bij de picnic, het was een schitterend feest hoewel we met regen begonnen - de moesson is dit jaar vroeg begonnen, zeggen ze, het regent trouwens zeker afgelopen week ook wat anders, veel Amerikaanse en Nederlandse toeristen, sommigen leven nog in het post-post-post hippietijdperk en zijn dus met zo'n kruis-op-de-voeten-broek, op Jezusstampers en met een knotje in het haar op zoek naar het goedkoopste menu, aan anderen zie je de stoere trekkingverhalen en weer anderen in van die geruite shorts en inkleine broekjes - Nepalezen moeten niets van bloot hebben - doen of ze aan de Franse zuidkust wonen - met excuses voor de onderbreking, later ging de zon weer schijnen en werd het dus een prachtdag, nu is het de gewoonte van de Namaste-familie donateurs uitbundig te bedanken dus wilde men een spandoek maken met daarop: Ria en Peter bedankt, met wat duwen en trekken is de tekst geworden: sponsored by Ria and Peter and friends, zie foto, (waarschijnlijk 500 euro, rekening komt er ook aan)

in de vakanties hebben we ook andere goede gewoontes: op vr. is het van 6 tot 7 (hoewel Nepalezen ook hun kwartiertjes kennen, soms zelfs ietsje meer) Funny Friday, dur is een opperspreekstalmeester en die kondigt vlot en vaardig diverse optredens aan, natuurlijk ook zingen en dansen maar dur wonen hier ook fantastische acteurs b.v.

we ' deden' ook garbage collection: het park bij het (levens)grote ziekenhuis opruimen met de oudste kinderen, je wilt hier niet echt ziek worden maar wat wel weer goed bedacht is, is de lijkverbrandingsplaats direct naast/achter de emergency-afdeling

vanochtend waren we dus op de thee bij David, de baas van het Hearingproject, kleine kliniek, enorm veel werk te doen, weinig equipment, weinig medewerking b.v. van dat grote ziekenhuis, weinig medewerkers te krijgen dus dames en heren artsen (evt. ook geretireerd), artsen in opleiding, stagaires, grijpt uw kans, hij heeft ook de beschikking over twee fraaie logeerkamers en een heel gezellig dakterras, sowieso, volunteers, jullie kunnen uit Nederland heel goed spul meenemen, dat hij heel hard nodig heeft om protheses te maken, het wordt alleen in Nederland gemaakt en als hij het via Australie moet laten komen, kost het hem drie keer zoveel, we geven de naam van dat spul en het adres volgende keer door, ook aan Hilde, blijven we toch even zeuren, ben je een oud mens voor, nietwaar, nee, niet over die 25.000 euro, die komt er gewoon, we hebben immers nog twee maanden ;-), Matthijs, Jasper, Stefan, jullie kunnen, nog niet meteen maar zo gauw de bouw van het dorp begint, zit de stichting te springen om mensen zoals jullie, vraag die andere muiters ook eens wat ze durvan vinden, begin alvast met sparen (er zijn ook een hele hoop stichtingen, die in zulke gevallen b.v. de helft van de reis meebetalen) en laat het weten, het leek sommigen misschien een wat vreemde oproep aan Gerda vorige keer maar binnenkort zijn hier metselaars, loodgieters, installateurs enz. heel, heel hard nodig, ook om een aantal kinderen het vak te leren

Nepal, het land van de grimlach (met dank aan Piet Paaltjens), 29 milj. mensen, waarvan ca. 60 % beneden het bestaansniveau leeft en 48 % beneden de 15 jaar is, behalve toerisme heeft het land geen inkomsten, het geld, dat verder binnenkomt, wordt dus door allerlei grote organisaties gegeven en daarvan wordt het grootste gedeelte gebruikt om bijna alle hotels van Lumbini voor een weekend te reserveren oftewel verdwijnt in de zakken van de 600 (!) parlementsleden en regering, daarnaast heeft nog geen regering het langer dan een half jaar volgehouden, en toch blijven de mensen lachen en vriendelijk - Katmandu is dus een hele grote stad zonder stoplichten, er gebeurt bijna geen ongeluk en iemand, die een ander voor rotte vis uitmaakt, een middelvinger opsteekt, is gewoon ondenkbaar - en rotsvast vertrouwen in de toekomst

iets ergs? iets naars? tot nu toe? eten en klimaat (de laatste week) vallen een beetje tegen, meer niet, het mooiste o.i.d.? die kinderen, het is een raar idee dat we die niet meer elke dag tegen zullen komen maar we gaan ervanuit dat alles went, hoe het allemaal verder gaat, laten we u dus volgende week weten

dur is nog een probleem: we hebben dus geld over, zullen we dat besteden aan de nieuwe speeltuin in Katzuk of om programma('s) te ontwikkelen voor zwakke, dyslectische enz. kinderen?? meeste stemmen gelden

Hilde en Carijn, we zijn 08-04 in Katmandu maar het lijkt niet zo goed mogelijk om op die dag elkaar tegen te komen, denken we, mochten er toch mogelijkheden zijn, graag, en anders hebben we na mei minstens twee dagen nodig om bij te praten, Dinie, sterkte volgende week en u allen

heel veel gezonds, goeds, liefs en vrede van de hele wereld toegewenst,

Ria en Peter.

Mark Haagen

als je het besteed aan programma's moet je ook mensen hebben die de programma's kunnen uitleggen en onderwijzen. Als dat moeilijk is, kan het zonde geld zijn. Dan is een speeltuin (als dit tenminste geen specialistisch onderhoud nodig heeft) een beter idee. lastig dus. Veel plezier nog! Mark

Kees en Dini

Peter en Ria ; we lezen met rode oortjes jullie verhalen. We zijn nu druk met het inpakkken van de koffers voor Indonesië. We willen jullie een hele voorspoedige voortzetting van je reis wensen. Als het zo indrukwekkend blijft, dan mankeert er niet veel aan.
Tussen de regels door lezen we veel hulp-afhankelijkheid. Jammer ? Noodzaak? Hoe verder op weg naar zelfredzaamheid? Ik denk dat jullie al wel een beeld hebben. Nog veel groeten uit Raalte. Kees en Dini.

sas

Dus dan moet je er toch eigenlijk gaan wonen, als ik Mark zn redenering volg. :-P

Ben t er wel helemaal mee eens, tis lastig beoordelen vanaf hier. Mn hart gaat uit naar de ontwikkeling van mensen, maar dan wel structureel.

Alisia

Mooi verhaal reizigers! Chitwan is ook mooi, maar had graag jullie verhalen uit Lumbini gehoord. Ook niet geweest. Gaan jullie naar Sauraha? Tip: fietstochtje maken naar het olifantenopvangcentrum. Volgens mij zijn de olifanten om 16 uur weer op ut honk. Wel alleen te bereiken als je een natuurreservaatpas hebt trouwens! Wij hadden leuke ervaringen met het reisbureautje Tiger trails (oid) voor een tocht op rivier en wandeling door jungle :) op de grote t-splitsing, 2e kantoortje aan de linkerkant. Mochten jullie daar komen dan ...
Voor de kinderen in Pokhara ga ik dan toch voor het lesmateriaal. Volgens mij past dat wel in een programma daar zo te horen. Veel plezier en tot in Kathmandu!

Bert Jansen

Cha, Cha, ooit een albumtitel van ene Herman Brood, zou hij destijds ook 'goed, goed' hebben bedoeld, aan het verloop van z'n leven te zien dus niet, maar goed, mooi weer, die verhalen van jullie, Cees Nooteboom en Adriaan van Dis zijn er niets bij, dus Peter, er gloort toch minstens een AKO-literatuurprijs aan de horizon of in elk geval een mooie eerste oplage van een prachtige bundel met reisverhalen........
Dan is zo'n leerplein hier in Twello, waar ik nu even leerlingen opvang in de toetsweek, toch heel andere koek. Nepal en Tibet staan dan wel in de atlas en er wordt een hoop getoetst, maar het is armoe (en dan weer een ander soort armoe dan waar jij over schrijft) vergeleken bij daar rondwandelen, dat moet wel onvoorstelbaar indrukwekkend zijn....
Wat niet wegneemt dat we voor volgend jaar meer aanmeldingen hebben dan ooit, nu al dik over de honderd, dus Twello wordt nog een wereldstad......
En het zou mooi zijn wanneer we een oud-docent van de school kunnen uitnodigen voor een mooi verhaal over........
Geniet daar, blijf gezond en voor jou geldt de spreuk andersom: 'Wie blijft, die schrijft', dus..........blijf nog een tijdje!

Groeten,

Bert

lesley

Lastige keus want een gelukkig kind leert beter dan een kind die niet social kunt ontplooien in een spelende situatie.Ja, maar misschien wordt hij/zij gelukkiger van een goed ls lesrooster met meer mogelijkheden voor de toekomst. Jullie zien het firsthand!Kies vanuit je hart. Dat is meestal de beste keus. Veel plezier deze laaste week in Nepal.

Piet en Ans

Geweldig allemaal. We blijven volgen en wensen
jullie heel veel van alles wat goed, gezond, mooi
en nog veel meer is. Goeie reis door. Heel veel
liefs en hartelijke groet.

Nico en Els de Leeuw

Wat een belevenissen! Van verantwoord nadenken over de financiele middelen die je in kunt zetten tot concrete dingen die je samen met de mensen /kinderen doet en rondreizen in het zo totaal andere land.
Leuke foto's van de activiteiten die een mooi beeld geven van een sportieve kok en een handenarbeidjuf in Namaste. Wij hebben op school wel een handenarbeidlokaal op zolder, maar het dak hebben we nog niet gebruikt.
Wat een lieve blije kinderen.
Jullie zijn nu in Katmandu om weer van heel andere dingen te genieten, zoals dat prachtige witte gebouw. Straks weer verder naar Australie.

Mooi hoor zo'n reis in de breedte!! Goede reis verder en we blijven jullie volgen.

Els en Nico