namastee.reismee.nl

pokhara 4

nr. 4 al weer, zijn vandaag trouwens al weer een maand onderweg en over iets minder dan een maand in Australie, kun je nagaan hoe snel enz. en misschien dat het daarom ook wel al drie maanden lijkt

our apoligezes to Mali, we should have answered you long times ago, Sjors was right, anyway, this time ....

San, je mag absoluut niet op de plek van de monniken gaan zitten en zo dus tis dur niet van gekomen, waren wel een paar lompe Belgen, in dit geval, die het wel deden, sowieso van voor in de kerk naar achteren schreeuwden dat ze het allemaal niet in het fototoestel konden krijgen, maar het klein monnikje dat voor de boterlampjes zorgde, zei dur niks van,

zo. dus uitgenodigd bij Visma om te komen eten, 's ochtends zijn vader ontmoet bij school, hij is de grote landcoordinator, en die was zenuwachtig want die dag zouden de eerste vier (van de 44) landeigenaren officieel hun land overdragen aan de stichting .... zo. dus naar Visma's huis, hij woont bij ons in de straat, d.w.z. naar het bijna klare guesthouse van zijn broer, naast zijn huis, we hadden afgesproken in het restaurant .... bij binnenkomst zagen we de vier landlords zitten, was Sushil dural, kwamen Visma's vader en schoonvader vrij snel,Nyalam, zijn vrouw, en Aisrha, hun bijna twee jaar oude dochter (pittige tante) en oma, toen Man Singh en Rishi en waren we dus op een officieel feestje terecht gekomen, het was goed en we waren ook laat thuis .... natuurlijk hebben we, Hilde en Carijn, on behalf of the Namaste Foundation Nederland gezegd dat het ons een grote eer was en dat we heel trots waren op de mensen, die 90 kinderen elke dag de hele dag laten lachen, Visma zei dat we het goed hadden gedaan .... de drank vloeide rijkelijk, zeker bij de lordships, alu (aardappel) met (hele scherpe) curry en (zoete) ketchup is een snack, zonnenbloemenpittensalade met mais ook, en knapperige kippenstukjes, om 10 u. komen dan de grote borden met een hoop rijst, (te lang) geroerbakte groenten (bloemkool, boontjes, wortel. broccoli en (hele grote) courgettes) in een sausje, dal durbij (in dit geval spinaziesoep, die mag je ook over je rijst gooien) en, natuurlijk, die (verschrikkelijk scherpe) curry (dat is een juiste constatering, mevr. en meneer doctor, we zijn niet zo van de Nepalees), nee Sas, we hadden ons gewone kloffie aan maar dat gaf niks, we kwamen de landeigenaren later weer tegen (zie hieronder) en toen hadden ze ook allemaal nog dezelfde kleren aan, bovendien paste de smoking niet zo goed in de reistas ....

met Bhim op de bike = met Bhim op de motor, naar een prima want private school met een heel bijzondere onderdirecteur: in perfect Engels legde hij uit dat ze heel kalm en rustig bezig waren het zeer gedisciplineerde onderwijssysteem een beetje om te buigen naar het 'very democratic and self-disciplined' West-Europese, we hebben braaf geluisterd .... toen naar een school, die er al uitzag als een vesting, ook geen bloemetje of zo te bekennen en aan de diverse 'kasteelbogen' hingen grote leuzen als watch your clothes, study hard, be polite, enz., hele timide kindertjes en toen we het hoofd ontmoetten werd het ook duidelijk: die man van Olivier Twist, en of de stichting ook maar even met meer geld over de brug wilde komen want een van de leerlingen had wat aan dur been, toen Bhim daarnaar vroeg, bleek dur niks van waar te wezen, de principal had ' gevraagd' of ze een beetje moeilijk wlde lopen en dan ....

tis 45 min. rijden, David, uit Finland, gepensioneerd kno-arts, directeur van het Hearing Project Nepal, dat Namaste OOK finaniert, en Peter zaten achterin .... David zei: ' I think I do,nt want to take the Lamborghini next time.' en toe we dur waren:' Now we can put our eyeballs on the right place again.' , Nepali massage (maar niet die waar Nico de Leeuw en Eric Maandag in dit soort gevallen aan denken) dusmaar stel u voor, u gaat zo'n berg op in de Perigord (Monpazier, Cahors, Rocamadour, daar in de buurt) en slaat een landweggetje in, natuurlijk schijnt de zon volop, dan nog een landweggetje en dan kom je in zo'n slaperig, half uitgestorven plekje aan het eind van een plateau(tje) met daarvoor redelijk uitgebreide lavendelvelden .... dan een beetje vernepalezen: hier en daar een wittig huis met golfdakplaten (vooral roestige), een ploegende boer (met ossen dus en een houten ploeg en zijn vrouw loopt erachter om de mais te zaaien, twee oogsten per jaar, tweede keer rijst) en voor de rest de bergen en in de verte de Hymalaya .... dat is Ghachowk, de plaats voor het nieuwe Childrens Village!!!! .... het dorpscomite zat voor de medische hulppost in gras en schaduw te vergaderen, daar ontmoetten we dus wer drie van de vier (musketiers, zouden we bijna willen schrijven)en we brachten een bezoek aan het schooltje, werden uitgenodigd in het kantoor van de belangrijkste onderwijzer, kregen een colaatje en terwijl iedereen luid begon te boeren, dat hoort zo en/of is heel gewoon, gingen de toespraken, het voorstellen van enz., kortom alle andere gebruikelijke plichtplegingen ook door .... sommigen denken dat we de Afrika-ziekte hebben gekregen: je reist door whatever, ziet die arme kindertjes en vraagt een Apeldoornse school om meubilair, laat dat op jouw kosten verschepen en dan heb je grootse werken verricht, das dus niet het geval - we zouden daar wel willen wonen en daadwerkelijk helpen omdat er meer dan genoeg goed werk is te doen en, nogmaals, het aan alle kanten klopt, het enige wat ons tegenhoudt, zijn twee (vier) hele aardige kinderen, geld en we spreken geen Nepali, wat een plek, wat een, letterlijk, uitdaging

drie keer is scheepsrecht: wie kan/wil de stichting 25.000 euro voorschieten?! het is niet alleen de moeite waard omdat wij dat zeggen .... laatste voorbeeld, de stichting geeft Micro Kredieten uit, staat ' op' de website, d.i. betaalt aan de school schoolgeld en examenfee, aan de kleermaker het geld voor het schooluniform. koopt een buffel voor de ouders, die met de melk de huur kunnen betalen en daarvan ook gezonder kunnen leven, er blijft niets aan welke strijkstok dan ook enz., de oproep aan Gerda is ook niet helemaal van ons, in het Project Proposal staat heel duidelijk op blz. 11 dat ze zitten te springen om ervaren loodgieters enz., dat ze graag in contact komen met aannemers e.d.

we houden er (voorlopig) over op, de examens en toetsweken zijn voorbij en een maand vakantie is dus begonnen met een druk programma, echt waar Sas, met stukjes, wat heet, een hele singing en dancingcompetition, maarrrr, je had hier gistermiddag moeten zijn: we maakten dur een feestje van met slingers, pannenkoeken, pocorn en dansen en zingen, we hebben genoten: 64 kindertjes genieten zichtbaar van een zeer herkenbaar toneelstukje, gebracht door de huismoeders, en Sunil, zo'n rotjong, danst samen met Vishnu een schitterende Nepalese liefdesdans, het spul zit ademloos te kijken, we vinden het nu al jammer dat we dat zullen missen .... vandaag t-shirt-painting, morgen stitching-competition (zelf kleren herstellen, knopen aannaaien e.d.), voorbereidingen voor de picnic en dan ist, wat ons betreft, gepiept, kaartjes kopen naar Lumbini, een hotel reserveren, Outsight vragen of de grens met Tibet al weer/nog steeds open is en, via Chitwan Park, naar Katmandu, inderdaad, het gebruikelijke rondje, natuurlijk kan er veel meer maar je moet of dezelde weg terug of verder via een zg. trail en dus

en bij u gaat het leven ook gewoon door, hebben we begrepen, elk jaar zijn de whirlpools van Thermen Bussloo niets vergeleken bij de kleine vijvertjes in onze tuin, het schijnt er nu dus ook vol kikkerdril te zitten en zo hoort het ook, en dus wensen we iedereen alle gezonds en goeds, liefs en vrede van de hele wereld,

Ria en Peter.

Dick

Ik volg jullie belevenissen op de voet.
Het leest als een spannend boek.
De foto's laten een reeël beeld zien. Ze ontroeren me.
Fijne tijd nog,
groeten Ina en Dick.

margot

weer een halve middag genomen om al jullie verhalen te lezen en foto,s te bekijken en meegenieten, ondergaan en herkennen. Mijn computer heeft het bijna 4 weken niet gewild, om jullie te volgen. Maar gelukkig ben ik er weer. Jullie zitten daar wel helemaal op je plek, toch maar weer boeken voor over een tijdje.
De kriebels komen in volle vaart opzetten. Geniet, nu en wat er verder nog staat te gebeuren. Namasté voor jullie en de whole family, dikke knuffel voor iedereen, tja, dan ben je nog wel ff bezig, maar je moet er wat voor over hebben. Tot hoors, Margot

sas

Jamaar, dan komen wij daar toch óók gewoon wonen? Zolang ik geen stukjes hoef te doen, vinnik het best.

marijke H

Wij genieten enorm van jullie beschrijvingen en van het werk dat daar verricht wordt!
Wat een reis! Maar.. er zijn tig bestemmingen waar je iets kunt doen! Het is immer een keuze maken en ons hart ligt in Indonesie (Lex's vader ven familie komt daar van daan)
Blijf gezond en geniet van alles wat op jullie pad komt!!

Rients en Anneke

Weer een prachtig verhaal, geweldig hoe jullie het allemaal op papier zetten we genieten er van .Ga zo door ! Heel veel liefs van ons allen .

Ans en Herman van Rhee

Prachtige verhalen van een ontsnapte docent Nederlands. We zien het voor ons: Ria en Peter in hun element! Ik voorspel iedereen weer sfeervolle maaltijden in Apeldoorn - al of niet met gekruide kikkerbilletjes uit eigen tuin / vijver. De receptuur staat in het geheugen gegrift, zoals eens de goddelijke saus in het visrestaurant in Zierikzee. Ans maakt het soms nog.

We hebben alle tijd om te reageren op de berichten, want we zitten de wachten op kijkers / kopers van ons prachtige huis is het schitterende Cuijk - Fazantenveld 127 (zie Funda!). Er staat geen file voor onze deur, helaas!

Een boeiend vraagstuk: zijn boeddhisme en hindoeisme godsdiensten, levensbeschouwingen of ideologien? De oude & in sommige theologische kringen welbekende Helmut von Glasenapp sprak over Wereldgodsdiensten en daar sluit ik mij vooralsnog graag bij aan.

We kijken met grote aandacht uit naar jullie verdere belevenissen en de daarbij behorende verhalen. Blijf gezond en kom goed weerom!

Houdoe,
Ans en Herman

PS. nog steeds geen kijkers .....!

Yolande Peters

Ook wij genieten graag mee van uit het Puttense...
Hug van Alb en mij.

Simon-Peter

Haha, ik ben juist wél van de stukjes,.... grappig klein burgertruttig detail in grote reisverhalen.... ik voel me een beetje een "freggel" die naar de verhalen van reizende oom Roel luistert (als jullie die niet kennen, ik denk dat San en Sas wel uitleg kunnen geven) dus geniet nog lekker mee,....

Enjoy and get it on, Simon-Peter